Eedjeepee
AC Leden
Member
|
 |
« on: June 28, 2010, 12:17:20 PM » |
|
In ons doel van de vereniging geven we aan dat het belangrijk is elkaar te helpen bij het vormen van een gereformeerde visie op allerlei zaken waarmee we worden geconfronteerd...
Daarom ook dit artikel, ook heb ik deze in de present doen plaatsen.
Ik ben benieuwd naar reacties en hoe we als christelijke studenten stappen kunnen zetten en ons ontwikkelen in ons geloof binnen de gereformeerde identiteit.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Dit artikel schrijf ik naar aanleiding van de OV met ouders, de discussie op het forum over openstelling en om zelf te brainstormen over het hebben van een gereformeerde identiteit. Wat is nu eigenlijk de gereformeerde identiteit? Staat het ver van andere kerkstromingen vandaan? In dit artikel zal ik de vijf sola’s behandelen. Deze zijn tijdens de reformatie geformuleerd om het protestants-gereformeerde geloof samen te vatten. Ik ga in op de theoretisch kant van de sola’s, maar wil ook zoeken naar de praktische invulling. Zoektocht naar de kern ]Het nadenken over de gereformeerde identiteit is een onderwerp dat vaker terugkomt. Dit komt terug in de kerken en ook binnen onze vereniging. In veel discussies waar we op zoek zijn naar het antwoord op wat gereformeerd is word er doorverwezen naar thema’s als: verbondsdenken, kinderdoop, verlossing door Christus, uitverkiezing, enzovoort. Deze onderwerpen zijn voor veel gereformeerde christenen niet meer inspirerend genoeg. We moeten ons nu veel meer de vraag stellen of we echt bereid zijn en in staat om opnieuw te leren denken en handelen vanuit de kern van het christelijk geloof. Moeten we dit niet alleen doen vanuit de verbondenheid met Jezus Christus alleen? God heeft in het verleden de verbondenheid binnen gereformeerde kerk een enorme zegen gegeven. Maar er kan nu wel worden gezegd dat ons denken bepaalde accenten in het bijzonder heeft op: kerk, verbond en doop. Zelfs op zo’n manier dat het ons nieuwe centrum is gaan vormen met een eigen stijl van denken die daaruit voortvloeit. Is de belangrijkste oefening voor iedere christen, en ook voor ons als gereformeerde studenten niet het volgende: Hoe leren we weer om onze spiritualiteit en onze theologie, in ons praktische geloofsleven en in de omgang met de bijbel te beginnen (denken en handelen) vanuit Jezus Christus en de verbondenheid met Hem.
Voor de kern van christelijk geloven moeten we terug naar de bijbel. Gods Woord is de enige gezaghebbende bron voor ons geloof. Een goed uitgangspunt is een belangrijke uitspraak van de apostel Paulus: ‘Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde’ (1 Korintiërs 2:2). Christus, de Zoon van God, is ons door onze hemelse Vader gegeven als onze enige Verlosser - door het kruis. Daarvan getuigt ook Petrus, vervuld van de heilige Geest: ‘Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, vol verachting is weggeworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is. Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt’ (Handelingen 4:11-12). In het christelijke geloof gaat het erom dat we alles wat we nodig hebben, zoeken in Hem die ons heil is: Jezus. Hij is de enige weg tot de Vader (Johannes 14:6), elke tong moet Hem belijden als Heer, tot eer van de Vader (Filippenzen 2:11) en alleen door geloof in Hem worden we uit genade behouden (Romeinen 3:24).
In de zestiende eeuw, de tijd van de Reformatie, zijn deze kostbare bijbelse werkelijkheden herontdekt door mannen als Calvijn en Luther. Toen zijn ook de zogenaamde vijf sola’s geformuleerd: Solus Christus (Christus alleen), Sola Scriptura (de Schrift alleen), Sola Gratia (door genade alleen), Sola Fide (door geloof alleen) en Soli Deo Gloria (alleen tot eer van God). Ik geloof dat we in de samenhang van deze vijf sola’s de kern van de identiteit van christelijk (en dus ook gereformeerd) geloven vinden.
Sola Gratia – door genade alleen De zonden, allemaal, zijn door Jezus bedekt. Als ik strijd tegen mijn zonden, weet ik dat ze al zijn verslagen. Ik kan zelf mijn zonden niet verslaan om bij God te komen. Het woord genade kan vertaald worden met ‘gift’. Zo is God: Hij is een gevende God! Dit is te lezen in Efeze 2:4-5: ‘Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered’. In Johannes 1:16 staat: ‘Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt’. Dit is dubbele genade, door genade zijn we behouden en door genade mogen we groeien in een heilig leven, tot eer van God.
Hoe moeten we dit nu in de praktijk brengen? God houdt onvoorwaardelijk van ons, een ontdekking die indruist tegen alle aangeleerde patronen, dat je iets moet doen om te worden geaccepteerd. We mogen hierover dagelijks verbaasd staan. Onvoorwaardelijk elkaar liefhebben. Je bent in staat te geven, omdat je zelf hebt gekregen. Wij mogen met elkaar putten uit de genade van God, hij heeft ons onvoorwaardelijk lief. We moeten God dagelijks dankbaar zijn, hoe doe jij dit? Jij mag uit genade leven en de ander ook, hoe ga je hier mee om? En als God ons onvoorwaardelijk liefheeft, hoe moeten wij dan wel elkaar liefhebben? De onvoorwaardelijke liefde en genade die wij van God mogen ontvangen moeten wij inzetten naar elkaar toe.
Sola Fide – leven door het geloof Het Woord van God vraagt om geloof. Dat was al zo in het paradijs. De satan verdraaide echter Gods Woord om daarmee de mens te verleiden en maakte het zo tot een leugen. In Adam en Eva hechtten wij toen meer geloof aan die leugen dan aan Gods Woord, de Waarheid. Daar zit nu juist de kern van ons probleem. Wij hebben zoveel moeite om God op zijn Woord te geloven. Toch is dat de manier waardoor God ons verlossen wil. Wij hebben deel aan Gods genade in Christus door (het kanaal van) het geloof. Door dat kanaal (van het geloof) ontvangen we niet alleen vergeving van de zonden. Ook heilig leven voor God kan alleen door het geloof in Christus Jezus. ‘De rechtvaardige zal uit het geloof leven.’ (Romeinen 1:17b). Goddank is ook het geloof een gave van God, genade dus.
Ieder kent de kracht van zonde. Maar kennen we de kracht volledig? Ik ben van mening dat als we in geloof met elkaar leven we de satan kunnen verdrijven. De echte waarheid kennen is ons probleem. We moeten dus in volledige afhankelijkheid leven in Jezus Christus. De waarheid mogen we kennen door geloof. We moeten vragen of de Heilige Geest ons wil vernieuwen, zo kan God door ons heen werken. Als de Heilige Geest ten volle in ons kan werken zullen er grote dingen gebeuren. We zullen samen elkaar ondersteunen in het zuiver houden van het geloof. Samen mogen we de Heilige Geest ons toe-eigenen in Christus naam. Het vraagt totale overgave om je leven te leggen in de handen van Christus.
Soli Deo Gloria — leven tot Gods eer Als je eens goed nadenkt over wat nu ons hoogste doel is als mens hier op aarde, dan zul je — als het goed is — moeten uitkomen bij: God de eer geven. Wij zijn geschapen tot Gods eer (Jesaja 43:7). Hem niet eren (of verheerlijken) wordt ons aangerekend als de oorzaak van ons verduisterd hart (Romeinen 1:20-23). Tot Gods eer leven, dat uit zich in het doen van Gods wil. Jezus heeft dat omschreven als: ’U zult de Here, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.’ En: ’U zult uw naaste liefhebben als uzelf.’ (Mattheüs 22:37-39).
Het hoogste doel als christen is het eren van God. Dit betekent niet alleen ná het studentenleven. Nee, als christen in ons studentenleven is het een opdracht. Dit kan soms lastig zijn. Hoe kunnen we Hem eren? Het vraagt om een nederige houding in aanbidding. Hoe kunnen we als studenten God aanbidden? Hier zijn veel mogelijkheden voor, maar hoe kunnen we hier nu praktisch invulling aan geven? Er wordt wel eens lacherig gedaan over zingen op dispuut, maar is dit niet God prijzen? Hoe kunnen we hier als vereniging nog meer in groeien? Ik denk dat als we God steeds meer gaan eren met heel ons leven, dit betekent weer overgave, dan zal Hij ons verbinden in Hem. In de verbinding met Hem zullen we groeien naar elkaar. Ik denk dat het een grote stap is in volledige overgave, maar God vraagt het wel van ons, ons leven tot Zijn eer!
Sola Scriptura—leven van Gods Woord Wat echt christelijk is, dat vinden we in de Schrift, de bijbel, Gods Woord. Daarin openbaart God de Waarheid. Gods Woord, dat is héél de bijbel, het Oude en het Nieuwe Testament. Vaak wordt daar een tegenstelling tussen gemaakt. In het OT zou het alleen maar gaan om leven naar de Wet en zo je eigen gerechtigheid verdienen, terwijl het in het NT juist gaat om leven uit genade. Maar als je goed het OT leest, dan valt op dat God zich daar ook op tal van plaatsen presenteert als een God van genade, een God die vergeeft. Bijv. in Exodus 34:6 waar God zich toont aan Mozes: ‘De HERE ging aan hem voorbij en riep: HERE, HERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw’.
Voor een deel vindt het zijn invulling in de bijbelstudies binnen de disputen. Het zoeken naar God in de bijbel. Hoe laten wij God spreken door de bijbel? Weten we hoe het is als God spreekt door de bijbel? De bijbel, het levende Woord, nodigt ons uit tot gezamenlijk en persoonlijk gebed in de vorm van lofprijzing, schuldbelijdenis, dankzegging en voorbede. Ik denk dat de sola scriptura niet onderbelicht is in de vereniging, maar kennen we de echte kracht? Ik denk dat we steeds meer op zoek moeten naar hoe God tot ons kan spreken door de bijbel. Het vraagt om een dagelijks leven met de bijbel.
Solus Christus – leven door het Leven Christus is alles. Werkelijk alles. Hij is geworden: onze wijsheid, rechtvaardiging, heiligmaking en verlossing (1 Korinthe 1:30). Het gaat in de eerste plaats om Hem als Persoon. Er staat niet: Hij gééft ons wijsheid, rechtvaardiging etc. Nee, Hij ís dat allemaal voor ons geworden. Het gaat erom of wij aan Hem verbonden zijn. Hij is de Ware Wijnstok (Johannes 15:1-11), wij zijn de aan Hem verbonden ranken. Als we aan Hem verbonden zijn, dan stroomt zijn Leven door ons. Het Leven van de Geest. Zo kunnen wij, die van onszelf dood zijn, leven, tot eer van God. Allemaal enkel uit genade. Want: ’Uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing’ (1 Korinthe 1:30).
Uiteindelijk is dit de belangrijkste sola. Want in Christus is alles werkelijkheid geworden. Durven wij ons écht aan Hem over te geven? Durven we in diepe verbondenheid met Christus te leven? Wij zijn toch ranken aan hem verbonden? Als we oprecht Zijn naam belijden dan mag het leven door ons heen stromen. We mogen door de Geest leven. Daadwerkelijk betekent het een leven door Hem die ons Leven zelf is.
Een krachtige gereformeerde student in de toekomst Ik heb met dit artikel duidelijk uiteen proberen te zetten wat het gereformeerd gedachtegoed in de kern in zich heeft. Alles wat afwijkt van de 5 sola’s kan worden getypeerd als niet-christelijk. Daaruit kunnen we ook concluderen dat gereformeerd-zijn inhoudt: telkens weer uitkomen bij wat écht christelijk is. Het lijkt me belangrijk dat we ons juist in de 5 sola’s verder gaan verdiepen. Dit ter ere van God en de omgang met elkaar. Hoe kun je een echte gereformeerde studentenvereniging zijn? Er wordt ons gevraagd ons volledig te focussen op God, durven wij dat als vereniging? Durven we ons volledig aan Hem over te geven, ongeacht hoe de vereniging dan zal veranderen? Ik wens iedereen persoonlijk Gods zegen in het ontdekken van God en volledige overgave aan Hem. Ik wens Absens Carens toe dat ze een bloeiende vereniging mag zijn in de kracht van de Heilige Geest ter glorie van Zijn naam!
Bronnen: In dit stuk schrijven heb ik verschillende bronnen geraadpleegt. Het is denk ik goed om zo een verhaal te onderbouwen vanuit andere schrijvers. De volgende schrijvers heb ik gebruikt: Jos Douma, Jasper Klapwijk, John Piper en Reinier Sonneveld.
|